موب شارژ

موب شارژ

موب شارژ

موب شارژ

برنامه های تلویزیون در ماه رمضان

با نزدیک شدن به ایام مبارک ماه رمضان شبکه های مختلف تلویزیون کنداکتور پخش خود را برای این ایام نهایی کرده اند؛ در این مطلب برگ برنده های هر شبکه را بررسی می کنیم.

نشست خبری معاون سیما برای تشریح برنامه های رمضانی تلویزیون بار دیگر به تعویق افتاد. نشستی که تا همین چند روز قبل مسئولان روابط عمومی سیما در انتظار زمان آزاد علی اصغر پورمحمدی برای تنظیم نهایی آن بودند و حالا در جدول زمانی کارهای فشرده مرتضی میرباقری باید به دنبال جایی خالی برای آن باشند. با این همه اما قطار زمان توقف ندارد و تعداد روزهای باقی مانده به ماه رمضان در حال کم شدن است و هفته آینده شبکه باید از کنداکتور قطعی و نهایی خود رونمایی کنند. با توجه به شرایط موجود هم احتمالا دیگر فرصتی برای برگزاری نشستن رسمی و رونمایی از جزییات برنامه های شبکه های مختلف نخواهدبود و نهایتا شبکه ها مستقلا اقدام به ارسال جزییات برنامه های خود به رسانه ها خواهندکرد.

در این میان اما تصویر و نمای عمومی آن چه قرار است در ایام رمضان در قاب سما شاهدش باشیم تقریبا عیان است و از همین امروز می توان برگ برنده شبکه های مختلف اعم از تولیدات نمایشی و غیرنمایشی را فهرست کرد. برمبنای آن چه تاکنون مشخص است ترکیب مجموعه های نمایشی با دو سریال اصلی نهایی شده و برنامه های ترکیبی هم به سنت سال های قبل روانه آنتن می شود. در این میان کدام شبکه موفق به جذب مخاطب بیش تر خواهدشد؟

شبکه یک؛ به امید دودکش
کارنامه سال های قبل: شبکه یک به عنوان شبکه سراسری سیما همواره سهمی قابل توجه در تدارکات مناسبتی تلویزیون داشته است. به همین دلیل هم هر ساله یکی از ظرفیت های اصلی ترین رقابت رمضان برای تولید سریال های مناسبتی به این شبکه اختصاص داشته است. شبکه یک کارنامه به نسبت موفقی هم در این زمینه داشته است و در دوره های مختلف به واسطه تایم پخش شبانه سریال ها و نیز انتخاب مناسب سوژه همواره شانس بالایی برای موفقیت در ماراتن سریال سازی داشته است. برخلاف این عرصه اما شبکه یک کم تر تمرکزی در حوزه تولید برنامه های ترکیبی در ایام ماه مبارک رمضان داشته و کم تر خاطره ای از برنامه ماندگار از این جنس در قاب شبکه یک در ذهن مخاطبان به یادگار مانده است.

اصلی ترین تدارک برای رمضان 95: براساس خبرهایی که تا به امروز منتشر شده شبکه یک گزینه های متغیری برای پر کردن کنداکتور شبانه پخش سریال خود داشته است. ابتدا قرار بود «علی البدل» با تلاش «پایتختی ها» به آنتن این شبکه برسد اما طولانی شدن فرآیند تولید نام «چرخ فلک» رسانه ای شد. سریالی اپیزودیک که امید بیش تری به تکمیل مراحل تولیدش در طول روزهای باقی مانده تا ماه رمضان وجود داشت.

برنامه های تلویزیون در ماه رمضان 95


با این همه اما این امیدواری هم تضمینی برای خیال راحت مدیران شبکه یک نبود و احتمالا به همین دلیل ترجیح دادند روی گزینه بازمانده از کنداکتور نوروزی خود متمرکز شوند. سریال «دودکش 2» به کارگردانی محمدحسین لطیفی که قرار بود نوروز امسال با نام «پادری» روی آنتن شبکه یک برود به دلایلی در دقیقه 90 از رقابت نوروز کنار گذاشته شد تا حالا با افزایش قسمت های آن متناسب با شب های رمضان، در این ماه روی آنتن برود. 

این فرصت با توجه به پخش سری اول این سریال در شب های رمضان فرصت دوباره ای است تا لطیفی بار دیگر شانس خود را با نام «دودکش» بیازماید. این سریال طنز غیر از شب های قدر که سریال «کشیک شب» به کارگردانی حسین مهکام در کنداکتور قرار می گیرد، هر شب حوالی ساعت 22 پخش می شود.

پیش بینی توفیق در جذب مخاطب: 
سری سازی در سریال های مناسبتی طنز تا به امروز جواب داده و تجربه دو سریال «پایتخت» و «دردسرهای عظیم» نشان داد که این قبیل سریال ها از همین مراحل تولید مخاطبان بالقوه ای دارند. «دودکش 2» هم حالا این شانس را دارد که با تکیه بر خاطره خوش مخاطبان از سری اول، تبدیل به یکی از سریال های محبوب رمضان 95 شود.



شبکه دو؛ به یاد «کیمیا»
کارنامه سال های قبل: معمولا در مناسبت ها شبکه دو از شانس پایینی برای جلب نظر مخاطبان برخوردار بوده است. نکته ای که هم تایم نه چندان مناسب پخش سریال در کنداکتور این شبکه و هم ماهیت متغیر آن میان مخاطبان کودک و نوجوان و بزرگسال در آن دخیل بوده است. به این نکات می توان تجربه های نه چندان موفق این شبکه در تولید برنامه های ترکیبی را هم می توان اضافه کرد تا مشخص شود که چرا کم تر خاطره ای از تولیدات موفق شبکه دو در مناسبت هایی مانند رمضان در ذهن داریم.

اصلی ترین تدارک برای رمضان 95: امسال هم شبکه دو چشم امیدی به برنامه های ترکیبی و دم افطار و سحر خود ندارد و همه انرژی خود را برای رساندن سریال «برادر» به آنتن متمرکز کرده است. سریالی که با توجه به فضای خلوت میدان رقابت سریال های رمضانی می تواند تبدیل به شانس اصلی شبکه برای جذب مخاطب شود. به خصوص که مخاطبان شبکه دو خاطره همراهی با سریال 110 قسمتی «کیمیا» به کارگردانی جواد افشار را هنوز در ذهن دارند و شاید با همین پشتوانه با سریال تازه این کارگردان هم همراه شوند.

برنامه های تلویزیون در ماه رمضان 95


پیش بینی توفیق در جذب مخاطب: شبکه دو حتما مخاطبان سنتی خود را خواهدداشت و سریال «برادر» هم طبیعتا در میدان بی رقیب سریال های رمضانی توان لازم برای همراهی با سریال شبکه یک را دارد. به خصوص که از شانس تایم پخش دم افطار بهره مند است و اگر این زمان پخش برای «برادر» قطعی شود شانس بالاتری برای دیده شدن هم زمان یا سفره های افطار خواهدداشت.



شبکه سه؛ فوتبالی ها
کارنامه سال های قبل: شبکه سه هرسال از مدعیان اصلی سریال سازی مناسبتی بود و بخش قابل توجهی از سریال های مناسبتی به ویژه در ماه رمضان روی آنتن این شبکه فرصت نمایش داشته اند. در این زمینه هم سریال های طنز و هم سریال های معناگرا سهمی برای خود داشته اند و شاید جالب باشد یادآوری این نکته که رامبد جوان اولین سریال مناسبتی ماه رمضان با عنوان «گمگشته» را در اوایل دهه هشتاد برای همین شبکه سه ساخت و روانه آنتن کرد. علاوه بر سریال سازی شبکه سه به ویژه در یک دهه اخیر دستی هم بر آتش برنامه های ترکیبی داشته بو به ویژه با «ماه عسل» از میانه دهه 80 تاکنون اصلی ترین مدعی باکس افطاری تلویزیون در جذب مخاطب بوده است.

اصلی ترین تدارک برای رمضان 95:
 مدیران شبکه سه هرچند تن به کناره گیری از میدان رقابت سریال سازی به نفع پخش زنده مسابقات فوتبال جام ملت های اروپا 2016 داده اند اما برگ برنده اصلی سال های اخیر خود یعنی «ماه عسل» را حفظ کرده و حتی برای آن پیش خبر هم می روند. مدیر شبکه سه در گفت و گویی که همین دیروز با روزنامه جام جم داشت از تولید «بانشاط» سری جدید این برنامه  خبر داد. 

برنامه های تلویزیون در ماه رمضان 95


احسان علیخانی امسال هم این فرصت را دارد که در طلایی ترین تایم پخش رمضان در لحظات پیش از افطار روی آنتن شبکه سه به گفت و گو با سوژه هایش بنشیند و مخاطبان همیشگی اش را با خود همراه کند. علاوه بر این برنامه که پخش آن به صورت سنتی ثابت برای رمضان تبدیل شده اما احتمالا اصلی ترین برگ برنده شبکه سه برای جذب تضمینی مخاطب بازی های یورو 2016 خواهدبود.

پیش بینی توفیق در جذب مخاطب: تب تماشای فوتبال جام ملت های اروپا که به صورت زنده روی آنتن شبکه سه می رود حتما می تواند طیف گسترده ای از مخاطبان ثابت شبکه سه سیما را در شب های رمضان پای آنتن این شبکه بنشاند و از همین امروز می توان پیش بینی کرد که این شبکه طیف گسترده تری از مخاطبان را با خود همراه خواهدکرد.



شبکه نسیم؛ باز هم خندوانه؟
کارنامه سال های قبل: عمر شبکه نسیم به اندازه ای نیست که بتوان کارنامه آن را با دیگر شبکه های اصلی سیما قیاس کرد اما تجربه این شبکه در رمضان 94 به گونه ای بود که نمی توان آن را در فهرست مدعیان اصلی جذب مخاطب در رمضان 95 نادیده گذاشت. رامبد جوان با «خندوانه» در رمضان سال گذشته توانست به رقیبی جدی برای «ماه عسل» تبدیل شود. به خصوص که منتقدان فضای غم آلود «ماه عسل» حالا گزینه ای شاد و سرخوش برای قراردادن در مقابلش پیدا کرده بودند.

اصلی ترین تدارک برای رمضان 95:
 امسال هم شبکه نسیم احتمالا «خندوانه» را به صورت هر شبی تولید و در تایمی متناسب با زمان افطار روانه آنتن خواهدکرد. تاکنون خبری مبنی بر تولید روتین «دورهمی» دیگر برنامه پرمخاطب این روزهای شبکه نسیم مخابره نشده اما بعید نیست تیم تولید این برنامه هم به جمع مدعیان رمضان 95 بپیوندند. البته با توجه به این که مهران مدیری در برنامه اخیر خبر از تغییراتی در ترکیب بندی «دورهمی» داد، شاید شاهد توقف چند هفت ای پخش آن هم باشیم.

برنامه های تلویزیون در ماه رمضان 95


پیش بینی توفیق در جذب مخاطب: 
شبکه نسیم تنها با اکتفا به «خندوانه» هم می تواند جایگاه خود در میان مدعیان اصلی رمضان 95 حفظ کند اما قطعا این منوط به رو کردن برگ برنده هایی تازه از سوی رامبد جوان و اتاق فکر برنامه است. توفیق هیچ برنامه ای برای همیشه تضمین نشده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد